Tuesday 9 August 2011

kekal awet muda....ada tips jugak

salam ramadhan yang ke 10 semua ...lengkap sudah berpuasa untuk seminggu...urm alhamdulillah..cuti-cuti malaysia tak panggil aku lagi..hehe..boleh berpuasa..bukan apa..bila kita dah cuti, mula lah malas nak start puasa balik kan..ish..tak mo tak mo...kite kene rajin...

ha apa cerita  ni?? okayh cerita hari ini , nak cerita pasal awet muda...awet muda tu ape?? awek kau muda ke ?? atau kau diawet jadi muda?? haha..memang kita diawet jadi muda, tapi kita kena lah ikhtiar untuk jadi cam tu...nak jadi awet muda bukan senang..makan masa bertahun2..kalau kita perasan, bahagian2 anak dara di Indonesia, diorang amalkan petua awet muda ni dari kecik lagi.. tats why lah, dorang nampak muda je bila cecah umur 40 tahun ke atas kan?? segala jamu dorang amalkan..ini terbukti bila aku sendiri interview maid2 yang ada..yang dah umur 40 tahun ke atas..aku tgok dorang muda nak mampus ai..

okayh..aku tak nak cerita pasal bahagian belah2 sana..coz semua orang tahu & sedia maklum ..aku teringatkan seorang insan yang betol2 ada depan mata aku ..& membesarkan aku selama 19 tahun.. sape lagi kalau bukan ......teng teng teng....


p/s: sorry aku upload gambar lama...tak sempat nk photoshoot gmbar baru..

ha..nila mama aku..puan rusimah..panggil shima jek..mama aku ,ok bg aku lah..dia sgt menjaga kecantikkan luaran & dalaman dia..kekadang aku jeles bila mama dtg je sekolah aku, semua cikgu kata.."muda nya mak awak ili"..haha..ayah aku dengar berbulu je..haha...mama ni sebenarnya dh nk masuk 50 tahun dah..nenek muda gitu..haha...tak abis2 mama aku kene puji..kembang lah tuh ..menyampah..eeh jeles lak..haha..bukan jeles apa...bangga ada lah..( amik hati )...

di sangat mengambil berat tentang awet2 muda ni lah..byk petua2 dia curahkan dekat anak2 dia ni..tapi masuk telinga kanan cari pulak pintu exit telinga kiri..degil lah katakan..pastu bila kulit muka kering, bertompok, berkulat semua ape, baru tau mengadu kat mama..haha..



okayh mama tak suruh beli mahal2 pun barang2 kecantikkan ni untuk jadi awet muda..dia bagi nasihat untuk gunakan benda yang sangat lah cikai2 & boleh dirompak bile2 masa je..lau rompakan dibuat pon, polis tak amik nye report kau tu.buang masa.haha..okayh jom tgok tips2 yang sgt simple, mimple & pimple ni...




ni dia..ais cube...

okayh..ais ni sapukan kat muka time pagi2 bangun tido..jangan lupa selawat sekali kat muka
...sapukan kat muka...amik lah due tiga ketul aiscube ke...ternyata berkesan..buat tiap2 hari ( kalau rajin)...insyALLAH lama2 kulit jadi tegang..maknenya tak cepat kendur lah kulit muka tuh kan...so yang penting naik seri..bape posen je beli ais kan?? dalam peti ais pun ada je..


putih telur


yang ni amik putih telur je okayh..jgn amik yg kuning nye..yang ni untuk apa? yang ni untuk tegangkan kulit jugak, lembutkan, mcm2 lah..even blackhead kat hidung pon bleh buang..cara dia celup kapas dengan putih telur & letak lah byk mane nak letak atas muka..ni mask yang paling senang & murah untuk buat..terbukti berkesan..even orang2 jepun pun buat cam ni ( member aku sendiri cakap coz dye penah blaja sana)


AIR MINERAL



ha yang ni u all telan sebanyak mane yang mungkin..dah2 tentu semua orang tahu kelebihan2 dia kan??
tapi yang ni orang tua2 kata ...ceh saintifik semua org tau dh kan..so aku gtau oraang tua2 katala, dowang ni amalkan bangun pagi2 je tito, amik air teguk 3 kali & selawat 3 kali..maknanya satu teguk satu selawat lah..buat hari2..insyALLAH...



p/s : ha banyak lagi ni sebenarnya tapi tak ingat...kena list kan dari mama dulu ni..adeh..tak ingat...
takpe next entry aku cite sal makanan yang perlu diamik pulak...hehe...walaupun kita tau jamu2 boleh buatkan kita kekal awet muda, tapi ada jugak makanan tak perlu pakai jamu tapi kekal muda..
so nanti kita share lagi okayh...idung dah selesema teruk ni...need some rest..
daa....salam ramadhan...















No comments:

Post a Comment