Tuesday, 14 February 2012

best jadi anak sulung ke bongsu?? or tengah??

best jadi anak sulung ke bongsu?? or tengah?? apakah entry aku kali ini?? adakah sebab nak melahirkan rasa ketidakpuasan hati??? tidak sama sekali...tapi just sharing pengalaman orang2 yg berada disekeliling..mungkin pengalaman diri sendiri juga.....jom kite tengok meh.....

x best jadi anak SULUNG & best jadi anak BONGSU :

  • time mak mengandungkan adik : biasalah kan...pembawakan baby....semua bende tak kene..semua bende tak betol...ha amik kau...kakak @ abg ni la ha yg kene marah direct setepek atas muke kene...


  • time mak lahirkan adik baru : semua kakak kene buat..buat itu..buat ini...semualah kan mak suruh..eee aku ngn keje skulah lagi...tulah ni lah...bla bla bla..
  • bila adik merengek nak susu : ha kakak lg kene buat..ikut perintah madam besar je lah kan..
  • bila bergaduh ngn adik : tak payah kata ape..mesti kakak kene mengalah lagi kan..
  • bila adik punye silap : kakak kene marah..padahal adik yg buat..eeee..aku lah lagi kan... dalam hati bukan main mencarut dengan adik ni..".kau tumpah kan air aku kene..kau pecahkan gelas aku kene kutip ni semua...aku cekik gak budak ni kang..etc.."
  • bile adik nak itu ini semua mak ayah beli: kakak2 @ abang2  ni tengok je la ha..jeles mmg tak yah cakap...adik nak tu semua mak ayah beli...dalam hati " yela adik bongsu manje ya amat .semua ko dapat"..
p/s: time anak bongsu tu kecik jela yg best nye , sebab si sulung or yg kakak2 @ abg2 besar yg lain kene buli....cube anak bongsu dh besar...ape pulak jadi




best jadi anak SULUNG & tak best jadi anak BONGSU

  • bile bergaduh ngn adik : tak payah kate ape..semua benda adik kene marah..salah sikit mak backup kakak...time ni mule lah kan akak @ abg balas dendam yg terpahat dihati sejak sekian lamanya...semua adik kene mengalah ngn kakak
  • bile kakak @ abg masuk hostel : perghh bukan main meriah kau kan..adik2 kau mengangkat semua barang....jgn kate beg bagasi , semua baldi2, hanger2, carpet pon dorang tolong angkut...naik tangga beb..bukan lif....baiknya ADIK.... 
  • bile kakak @ abg sedang hangat bercinta : ape yg dorang buat semua betul...kuar sampai balik lewat....dating selalu jumpe.....bile adik kau tengah hangat becinta...heboh kau kate semua salah..balik lewat....tak bg becinta semua...dating apatah ag.. sampai siap kol lagi boyfrend @ girlfrend adik tu...wuhh dasyat... 
  • bile adik salah sikit : mula lah akak @ abg bising..ha tulah mak ayah manjekan sangat adik ni dulu..tgok skunk..manje ya amat...salah mak ayah lah ni... ha sudah,mak ayah pulak kene marah..aduai....
  • bile abg @ kakak kawin dulu : adik yg kau selalu marah ni lah tolong buat itu, buat ini...bile adik kawin?? ha korang sibuk jage anak korang yg tengah dalam perot, yg tengah lasak berlari..tak de maknenye nk nolong..tu pon hulur tangan sikit2 jew...


p/s : ada kelebihan & kekurangan anak sulung & bongsu ni....ape2 pun sabar jelah kayh...
nk buat cm mane..asam garam hidup beradik berabang n berkakak..

tapi tak semua orang berpewatakan begini...sesetengah sahaja....
jangan silap paham pula ya...

kalau tak de kakak, adik @ abg sunyi pulak kan korang nk bergado2 manje..
adatlah kan gado2 manje..jgn lah gado2 sampai tak ngaku adik, ha tu mmg dasyat...
at least kite kene bersyukur ada adik, akak, abg,...ade lg orang yg anak tunggal
takde sape2..kite perlu bersyukur
jangan asyik nak merungut..insyALLAH....
keluarga bahagia lah jawabnye...












4 comments:

  1. mesti budak ni dah bosan sgt xde org nak gaduh dgn dia, hihi =)

    ReplyDelete
  2. haha..takpe nanti aku gadoh ngn kau okayh

    ReplyDelete
  3. betul tu betul...fienaz setuju!

    ReplyDelete